Uppkomst, symptom, behandling & prognos


Jag har läst "Borderline Personlighetsstörning: uppkomst, symptom, behandling, prognos" av Görel Kristina Näslund.

Först och främst får man lite fakta kring hur man kom fram till "Borderline" som betydelse. Sen får vi läsa olika delar som ingår i begreppet. Vilken hjälp det finns att få, hur sjukvården ser på patienterna men även hur patienter ser på vården.
Anhöriga får också komma till tals om hur det är att leva med någon med diagnosen.


Jag läste den här boken för jag har själv varit inlagd på psyk, och när jag kom ut så fick jag papper på om jag möjligtvis kunde ha Borderline (emotionellt instabil personlighetsstörning).
Jag är inom utredning just nu och jag får veta i Maj om jag har någon diagnos; men annars har detta hängt i luften ett tag.

Så jag lånade en bok om det och jag känner igen mig så mycket så det är inte klokt.
Jag tänker att "men det här borde mina anhöriga få läsa!" så de kan förstå hur en med diagnosen verkligen känner sig och upplever världen.


 

Finns på biblioteket! (säkert på internetbokhandlar med, men har inte tittat). Så känner ni er träffade; att det är en titel för er så passa på. Man får sig en tankeställare!