Böcker/Anime/Tv-spel 2015

 

Jag har en lista på böcker/anime/tvspel som jag har upplevt 2015.

Enda konstiga är att inom "böcker" så har jag inte alls inkluderat comics/manga...jag vet inte riktigt varför....men i nästa lista jag gör 2016 så ska jag försöka inkludera det mera.

HÅLL I ER: HÄR ÄR LISTAN

Böcker jag läste 2015

Stalker (Lars Kepler)
Capcom 30th Anniversary Character Encyclopedia (Casey Loe)
Dödsdansen (August Strindberg)
Jane Eyre (Charlotte Bronte)
Mitt liv med Bob (James Bowen)
Madame de Pompadour (Herman Lindqvist)
Ett år av magisk löpande (Kenneth Gysing)
Herakles (Teodor Kallifatides)
Kära Agnes! (Håkan Nesser)
The Otaku Encyclopedia  (Patrick W. Galbraith)
Kawaii! Japan´s culture of cute (Manami Okazaki & Geoff Johnson)
The Moé Manifesto (Patrick W. Galbraith)
Borderline Personlighetsstörning (Görel Kristina Näslund)
40: Constant Reader (Linda Skugge)
Kom till skott! (Görel Kristina Näslund)
Konsten att umgås med alla (Nicolas Jacquemont)
Jag blundar tills jag finns (Marie Björk)
Mästarnas musik: för dig som inte vet vad du skall lyssna på (Stefan Bohman)
Ätstört!: en antologi om ätstörningar, fett, mat & makt
Tankar om glädje och vardagslycka (Görel Kristina Näslund)
Otrohet (Paulo Coelho)
Fler press-grodor (Red. Qia Rindevall)
Den magiska gnistan (Kajsa Ingemarsson)
Rött uppror (Pierce Brown)
Skulduggery Pleasant (Derek Landy)
Bli vän med din pms (Lisa Eriksson)
Ensam på mars (Andy Weir)
Vad är litteratur? och 100 andra jätteviktiga frågor (Ulrika Kärnborg)
De förklädda flickorna i kabul (Jenny Nordberg)
Throne of glass (Sarah J Maas)
Cinder (Marissa Meyer)
iSteve (George Beahm)
Från vaggan till deadline (Robert Gustafsson)
Ru (Kim Thuy)
Äcklet (Jean-Paul Sartre)
Divergent (Veronica Roth)
Under det rosa täcket (Nina Björk)
Manual of the warrior of light (Paulo Coelho)
Insurgent (Veronica Roth)
Godis åt folket (Thomas Hedlund, André Persson)
Röd drottning (Victoria Aveyard)
Scarlet (Marissa Meyer)
Ja jag har mens, hurså? (Clara Henry)
Gastrikt land (Ulf Ivar Nilsson)
Dr Jekyll och Mr Hyde (Robert Louis Stevenson) - för andra gången!
Alive (Scott Sigler)
Konsten att vara Caroline (Peter Barlach)
Nio månader (Cia Sigesgård)
Heja, heja! (Martina Haag) - för andra gången!
You (Caroline Kepnes)
Sune i Ullared (ljudbok)
Morsning & goodbye (Härenstam)
Allegiant (Veronica Roth)
Jul med Bob (James Bowen)

Animeserier jag såg 2015

Selector Spread WIXOSS
Love Live! School Idol Project 2nd Season
Orenchi no Furo Jijou
Oreimo (Season 2)
Yes Precure 5 GoGo
Happiness Charge Precure
Free - Eternal Summer
Inugami-san to nekoyama-san
Is the order a rabbit?
Captain Earth
I Can't Understand What My Husband Is Saying
La Corda d'Oro Blue Sky
Donyatsu
Inu x boku SS
Uta no Prince-sama: Maji Love 1000%
Ai Mai Mi (s.1)
Trinity Seven
Rozen Maiden (s.1)
Binan Koukou Chikyuboueibu Love
Onee-chan ga kita
Princess Jellyfish
KanColle
Military!
Rozen Maiden Traumend (s.2)
Rozen Maiden Zuruckspulen
Rail Wars
Yoru no Yatterman
Anohana: the flower we saw that day
Tsukimonogatari
Amagi brilliant park
Teekyu (season 4)
Takamiya nasuno desu!
Wish upon the pleiades
Urawa no usagi-chan
Comical Psycosomatic Medicine
I cant understand what my husbond is saying (s.2)
Yamada-kun and the seven witches
Sound! Euphonium
Parasyte - the maxim-
Uta no prince-sama (s. 2)
Kiniro Mosaic (s.1)
Sailor Moon Crystal
Re-kan!
Show by rock
Horizon in the middle of nowhere (s.1)
Yurikuma Arashi
Monster Musume
Wakako sake
Miss Monochrome (Season 2)
Wooser (season 3)
Wakaba girl
Food Wars
Working! (Season 3)
Battle girls - time paradox
Madoka Magica
Makura no Danshi
Himouto! Umaru-chan
Bokura wa Minna Kawaisou
Saint Seiya: Soul of gold
Deadman Wonderland
Million Doll
Silver Spoon (s. 1 & 2)
Hackadoll the animation
Miss Monochrome s.3
Kagewani
Magical Somera-Chan
Komori-san cant decline!
Yurumates 3D
Yurumates plus
Plastic memories
Dragon Collection
Anime de training

Tv-spel 2015

Pokemon Alpha Sapphire ( + Delta Episode)
BlazBlue: Continuum Shift (story Mode)
Super Mario Bros Wii U
Soul Calibur IV (Story Mode)


Något ni undrar? Har ni sett/läst/spelat dessa? Eller hittade ni någonting som inspirerade? Man kanske skulle skriva någon slags "frågor och svar"-inlägg utifrån denna lista? Ska jag lista topp 5 bästa? Sämsta? Bästa upptäckt 2015? Bästa genre och så vidare? Vore roligt med förslag. Jag är fortfarande konflikträdd med vad jag skriver, men jag ska försöka svara så gott jag kan (beroende på om intresset finns för det).  Attackera mig med massa frågor - så har jag något att klura på en stund! 

Gör ni sådana här listor? Har ni några speciella mål?
Jag tycker det är roligt att se hur mycket man lägger ner tid och energi på sin passion. Sen så vet jag hur jag ska förbättra nästa års lista ...( att skriva datum efter varje utläst bok är ett exempel.... för att veta hur mycket jag läser i månaden....för det var inget jag tänkte på innan, haha).
#1 - - MissMagic:

Åh kul att se din lista! Varierade böcker! Härligt! :)
Kul att du ser så mycket anime också. :) Jag brukade se massa anime förut men kommit ur det lite på sistone. Vill gärna börja igen. Finns mycket bra där ute :)
Det vore absolut kul om du gjorde någon topp lista på det bästa från i år. Sånt är alltid kul att läsa :)
Själv skriver jag också ner allt jag läser. Läste 62 böcker i år vilket är mitt rekord och är fånigt stolt haha XD

Svar: Det blir en hel del blandad läsning ;) för läser jag samma genre för länge - så tröttnar jag lätt har jag märkt.
Jag har så att jag kan se anime på youtube/crunchyroll/netflix, på TV´n; så det är där jag kollar anime mest ...och i någon app på mobilen ....men crunchyroll nog standard för mig;D numera har det varit att jag bara kollar på det som är "ongoing" och som jag är intresserad av.... och "i väntan" på vissa ongoing avsnitt så kollar jag på något som redan är "completed" om jag har lust xD min sambo brukar kolla mycket på amerikanska tvserier....men jag är så dålig på sånt så blir mest anime, haha <3

Jag håller på och planerar ett inlägg som kommer upp så småningom ;)

Ja men det är ju bra! Det är roligt att ha koll på det man läser....det blir lite som att "lära känna sig själv som person"....vad man gillar och sånt ;) Vilken är bästa och sämsta boken du läste 2015? ^^
Natsumisan

#2 - - MissMagic:

.... förresten! Din bokhylla och pokemonsamling ser så härlig ut! :D Älskar också pokemon! <3

Svar: Tack :D Pokemon äger ;)
Natsumisan

#3 - - CryingFears:

Jag skulle också vilja se dig göra en topp 10 lista. Böcker, absolut, men mest på anime.
Typ att du skriver titel, Youtube-trailer och sen en anledning till varför du gillar serien.
Eller så kan du göra en lista på sämsta animeserierna du sett. Med typ samma utseende. Det är nog lika roligt att läsa, men det är nog ganska viktigt att du ger bra anledningar då till varför du hatar det du sett :)

Svar: Får se vad jag kan göra^^ Det ska nog inte vara några problem....men bara för att du skrev att jag ska ha "bra anledningar till att hata serien" då vart jag skitnervös, haha PUSS <3
Natsumisan

#4 - - MissMagic:

Oj trodde jag skickat iväg ett svar här till dig men tydligen kom inte min kommentar fram. :P
Mina favoritböcker som jag läst i år är lugnt Wtachmaker on Filigree Street och Grief is that thing with Feathers. De var båda helt fantastiska och jag rekommenderar dem varmt! :)

Sämst var svårare... är faktiskt ovanligt nöjd med et jag läste förra året men kanske boken "The Ring World"... den är ju en science fiction klassiker men kvinnobilden i den var irriterande dålig så nja... nej alltså... :P

Svar: Ouh, The Watchmaker Of Filigree Street har jag nog sett på mitt lokala bibliotek! Att jag har petat på den men inte riktigt undersökt den; men bokomslaget var ju inte dåligt ;D och nu när jag läser handlingen så verkar den ju hur cool som helst ;D samma med Grief is that thing with feathers. Sparade dessa i min "kolla upp böcker"-mapp i datorn, så får se om jag kollar upp dessa någon gång. Tack för tipsen :)
Natsumisan