De fem bästa böckerna jag läste 2015

 
Alla böcker/serier/spel jag konsumerade 2015 var slumpmässigt valda.
Beroende på livsituation, miljö, "det som kändes bäst just då".
Kan ju vara bra att veta.


1. Alive
 

Holy fucking shit hell! Trots att det var några månader sedan som jag läste ut denna; så är jag "fortfarande kvar" i bokens händelseförlopp; och jag ser verkligen fram emot fortsättningen! Jag blev "mindfucked" som fan, så tydliga karaktärer och jag älskar språket och aaah hela boken.... man vill bara äta upp den! Skrev en liten review om denna i bloggen förut och den hittar ni HÄR.

2. Ensam på Mars
 

Så episk! Mark Watney är en sån underbar människa, alltså jag orkar inte. Den var så klockren och jag såg biopremiären och älskade den med. Alltså all the feels till den här boken. Den här vill jag också äga! (jag lånade den som inbunden från bibblan nämligen)

3. Jane Eyre
 

Jane Eyre! OMG vad jag inte ångrar att jag tog upp denna! Jag hade skjutit upp denna så länge; hade läst halvvägs inför en litteraturkurs jag hade för några år sedan....sen slutade jag. Men på något sätt så kunde jag inte "släppa taget" om den (under alla dessa år).
Så jag beslöt mig för att börja om : läsa den med nya fräscha ögon. Jag minns att jag hela tiden tänkte "är den inte slut snart", på grund av hennes långa välmålande beskrivningar. Men i sin helhet så älskade jag den trots allt. Jag har hört att många läsare hatar huvudkaraktären; att hon är egoistisk, kan inte ta hand om sig själv, söker uppmärksamhet och så vidare. Men jag ser helt andra saker med Jane. Jag tycker hon är en stark självständig kvinna som inte ger upp i första taget. Så har i alla fall jag uppfattat det och jag gillade berättelsen. Kan tänka mig att läsa mer av Bronte-systrarna.

4. Throne of glass
 
Jag kom i kontakt med Throne of Glass när jag började följa "booktubers" på riktigt. 2015 var året då jag satt som fastklistrad i youtube-appen och upptäckte att folk verkligen pratar om böcker (jag har visserligen bloggat länge....men jag hade inte så stor koll på hur stort "booktube" egentligen är). Känns som om jag bott under en sten, haha. Men jag märkte att många pratade om Throne of glass. Och trots att det inte är en genre jag är van vid; så beslöt jag mig för att ändå ge den en chans. Och holy shit! Jag vill så läsa vidare i den här serien och jaa....älskar Celaena Sardothien! Så jävla badass. Bok nummer två väntar på mig i bokhyllan, så jag hoppas jag tar upp den snart!

5. Cinder
 
Även denna bok kom jag i kontakt med tack vare youtube. Marissa Meyer är också (lätt) en fin författarupptäckt 2015. Jag ska börja läsa CRESS när det är dags! (har lånat den 2-3 gånger på biblioteket nu, men jag lyckas alltid slänga mig in i andra bok-projekt, haha, så jag väntar in "det rätta tillfället" förstår ni).


Har ni läst någon av dessa? Eller något som ni vill läsa?

Nu när jag skrivit detta inlägg så känns det som om jag - på vissa böcker - inte riktigt säger min egentliga åsikt (på grund av min konflikträdsla som sagt)....att jag inte riktigt beskriver VARFÖR JUST DESSA är topp 5. Men nu blev det såhär. Jag håller fortfarande på och skriver vidare på min lista av de "fem sämsta böckerna", animeserier och så vidare. Jag vill ju få ut dom. Men nu börjar jag såhär. Nu har jag skjutit upp det här inlägget ett bra tag, så beslöt att dela upp det.


#1 - - Vargnatts bokhylla:

The marsian och Jane Eyre gillar jag också! :) Och Throne of glass ska jag försöka läsa snart :)

Svar: *gimme five*, du är awesome! Läser så bra böcker! :)
Natsumisan

#2 - - MissMagic:

Åh så bra inlägg!

Alive vill jag så gärna läsa. Den verkar så himla intressant!
The Martian tyckte jag också om. Håller med om att humorn är klockren :)
Jane Eyre måste jag verkligen få läst. Älskar klassiker så den är ju ett måste :)
Throne of glass har jag hört mycket bra om så borde verkligen plocka upp den och gå med i dess fandom ^^
The Lunar Chronicles serien är jag så taggad på att läsa som du kanske minns från mitt boknyårslöftesinlägg :) Den serien verkar helt otroligt bra :)

Svar: Aww tack <3
Jag varrt själv helt chockad över hur mycket jag älskade Alive.Så den tycker jag absolut du ska kolla in när tillfället finns. Riktigt bra bok ;) Vilket påminner mig om att jag måste kolla in fler böcker av Scott Sigler (fast snart kommer bok 2 i den här serien och den kommer jag garanterat prioritera inköp av, woop woop)

Så kär i The martian boken/filmen, ååååh!

Jag vill också plocka upp fler klassiker ~

Throne of glass och The lunar Chronicles....
*änglaköör* amawrgawrd! <3<3<3<3 :D
Natsumisan