Kreativitet & Opera

 



Igår eftermiddag lyssnade jag på Kunqu Opera + Diana Damrau medans jag färglade lite bilder. Det var det bästa under den dagen... jag vet inte...det kändes lugnt och härligt.


HÄR ÄR TVÅ EXEMPEL FRÅN MIN SPELLISTA (att lyssna till medans jag var kreativ)
 


När jag var 18 eller nått sånt så besökte jag ett event som hette "Gästspel från Kina". Då fick jag i första gången kontakt med Kunqu, en kinesisk opera. Som jag verkligen fastnade för, jag satt där och hade WOW-upplevelse. Så under gymnasietiden så skrev jag ett projektarbete om Kunqu och fick MVG *stolt*. Men hur som helst, jag tycker kinesisk opera överhuvudtaget är otroligt härligt att lyssna på. Önskade bara jag kunde förstå språket, men jag har sett nån opera nån gång med subtitels...men det var väldigt länge sen nu. Men nu vid rit-stunden så tröck jag på några fina jävlar. Tillexempel "Stroll in the garden" som är en favorit (Peony Pavillion)



Sen är det en bra fråga när jag började lyssna på Diana Damrau. Jag vet inte, hon har bara en fantastisk röst! Och i ärlighetens namn så är hon (och kinesisk opera) det enda jag lyssnar på när det gäller opera överhuvudtaget (annars lyssnar jag mest på nån blandning mellan asiatiskt/pop/rock/nostalgi/whatever). Men som sagt! Jag inkluderade opera i min rit-stund igår och det var mysigt och efterlängtat!

Jag ääääälskar hur min sambo springer in till mig och klagar på att Kunqu låter som katter som plågas/slåss (jag förstår inte alls vad han snackar om....i mina öron låter det himmelskt liksom^^). 

Vad lyssnar ni annars på för musik? Vad lyssnar ni helst på när ni är kreativa?
Jag kan lyssna på ljudbok/podcast när jag färglägger med....går ju alldeles utmärkt! :) 
Fast nu blev det spel-listor via youtube istället ~
#1 - - Vargnatts bokhylla:

Jag lyssnar på allt möjligt! Det viktigaste för mig att det är en text som jag på något vis kan känna för, så det kan variera otroligt mycket beroende på vilket humör jag är på :)

#2 - - MissMagic:

Få saker är så mysigt som att rita och lyssna på bra musik. :) Opera är dock inte riktigt min grej (gillade dock sången i den kinesiska videon. :) ) själv lyssnar jag på väldigt blandade saker. Allt från punk och rock till pop. :) Tycker också väldigt mycket om i princip all musik från 20-tal till 50-tal. Det är så himla mysigt :) Så ja, väldigt blandad smak :)