Jag har läst "KINA" & "JAPAN"

 
På onsdagen lånade jag dessa böcker på biblioteket.

 

Kina
av Sonja Kauranen och Japan av Alexander Walther.
Det ska finnas fler böcker om andra länder med, men jag valde de jag fann mest intresse i.

Det här är tunna fakta-böcker som gick snabbt att läsa igenom och som går igenom lite alltmöjligt på så få sidor (=positivt). Här fann man fakta om alltmöjligt: från sporter, klimat, högtider till historia, ekonomi, matkultur och så vidare. I början av boken kan man lösa ett slags korsord genom att svara på frågor genom den här boken (det är ju smart!). Väldigt roligt för de yngre kan jag tänka mig!

Fina bilder också! Fotografier och illustrationer. 
På vissa ställen blir textstilen fetare;  för att "peka ut speciella saker" - och det är bra!
(så slipper man stryka under med penna om man vill memorera saker, haha).
Jag fastnade mest för språkens funktion och historik.  
I slutet fanns det med "ett litet lexikon" med "basic"-utryck från respektive språk.

Så ska du ut och resa med ditt barn så är dessa böcker väldigt trevliga att läsa!
Och har du inga barn, så läs den själv (det gjorde ju jag!) och jag lärde mig väldigt mycket! 
Snabb översikt och enkel att förstå :)