Lästa böcker: Mars 2020

Lite känslor, lite skogsbad, lite skrivande. Med mera!
Vad har jag läst under Mars? Let´s find out!

 




Yasuragi: stillhet, skönhet, harmoni (Kåll, Kerstin - Kimura, Hiroko - Turander, Ralf M.fl)

Den här boken har mycket fokus på Japan och är skriven av flera författare (i nån förening? verkar det som i alla fall). Det kan vara någon egen skildring av Japan eller andra upplevelser inom mat, sport och övriga aktiviteter. Jag fann den här boken på loppis och jag tyckte att den var så perfekt till min samling böcker i Japanskt tema. Snabbt att läsa och mycket bilder!

Känslor som kraft eller hinder: en handbok i känsloreglering
(Sahlin/Malmquist)


Den här läste jag via nextory. Jag började spontant att läsa denna : för jag var själv i ett skede där jag behövde kunskapen om att reglera mina känslor. Jag har ju ofta problem med mitt svajande mellan depression, ångest och allt det där. Så här fick jag presenterat för mig olika känslor, kring hur man brukar reagera, lite exempel på situationer man kanske har känslan och övningar man kan göra för att se på känslor i annan vinkel och sånt där. Jag tyckte den här boken var lättsam att förstå och skrivet på ett bra sätt att det inte blev svårt. Rekommenderas att läsas åtminstone en gång i livet, speciellt du som har mycket känslor och tankar kring saker och ting, du borde läsa denna!


Levande döda (Han Kang)

Jag älskade Vegetarianen av Han Kang, så det var givet att jag ville prova läsa mer av henne. Jag väntade mig däremot inte att jag skulle läsa ut Levande döda. Jag slukade den på 1-2 dagar i alla fall. Han Kang börjar nu virvla i skyarna bland mina favoritförfattare Paulo Coelho och Haruki Murakami....alltså hon ligger så bra till i min ”läsningsrating” just nu. Av det jag läst så är det ju hemska grejer som hon skildrat och det är sorgligt, men jag ser också i texten hur bra hon får till det.
Älskar du Han Kang? Läs mer! Inte läst Han Kang?
Vad väntar du på?


Bärnstenskikaren (Philip Pullman)

Som jag skrivit tidigare om de två första böckerna:

jag gillade verkligen inte den här serien. Alls. Överhuvudtaget.
Nu var det ju min sambo som valde ut den här boken till bokcirkeln och jag är så glad att se att han själv också håller med om att det här kanske inte var det ”som man trodde att det skulle vara”.

Sen så vet man ju inte om det bara är jag som fortfarande inte kan ta in för mycket fantasy-element, att jag kände att det inte var skrivet på ett bra sätt eller att jag kanske till och med analyserade för mycket - så allt bara blev tråkigt. Hur som helst.
Kul om du tycker om den mörka materian, men det gör inte jag.
Men måste jag välja en av böckerna som jag tyckte hade bäst utförande så var det den första boken, Guldkompassen. För där kände jag i alla fall att ”ouh coolt” en stund, men annars kände jag bara att det var jobbigt och tvång och jag var inte engagerad riktigt alls.


Shinrin yoku: bli lugn med natur- och skogsterapi (Yoshifumi Miyazaki)

Nu har jag läst min andra bok om Shinrin yoku. Den här är däremot skriven av Yoshifumi Miyazaki. Sedan jag läste en liknande bok förra året fast då av Dr Qi Li så har jag även velat veta vad den här författaren hade att säga om ämnet. Det jag ser på en gång är hur man designat böckerna. Den här boken var mindre än den andra. Sen så hade båda mycket färglada bilder på skogsmiljöer. De beskrev ungefär samma grejer egentligen, men jag kunde känna att den här var mer personlig på något sätt. Jag skulle fortfarande rekommendera båda böckerna (mest för att jag själv inte har något problem med att läsa om samma ämnen hela tiden). Men vill man läsa bara en bok om Shinrin yoku så tror jag det kvittar vilken man väljer för båda hade i princip samma utförande när det gäller bilder, forskningsresultat kring ämnet och så vidare. Du som är intresserad av Japansk miljö, hälsa och vill komma ut mer på skogpromenader, då tycker jag du ska läsa denna!

Skriva med kropp och själ (Natalie Goldberg)

 

 Här är jag 2010: När jag läste boken för första gången! 



Min tredje utläsning. Jag har nu läst denna två gånger på svenska och en gång på engelska. Jag kanske verkar tjatig för känns som att jag nämnt den här boken väldigt mycket under bloggens levnadstid : men jag tycker fortfarande att den är helt fantastisk och den lyckas varje gång ge mig ny energi och kraft till att fortsätta skriva.
Jag är så glad att jag pluggade Kreativt skrivande - så jag kom i kontakt med den här boken så jag kunnat läsa om den igen och igen.
Det är härligt när böcker gör så med en.
Det känns ibland som att många inte brukar prioritera att läsa om böcker och jag kan då känna att ”varför inte?”....speciellt i tider när man kanske inte har en aning om vad man vill fokusera på. Också vet man den där boken man redan läst och vet att den är bra.
Då vet man vad man har framför sig och kan se om man tycker annorlunda idag.


Vad har ni läst under Mars? Hittade ni nå bra berättelser eller livsöden? Hur ser er TBR ut i April?Eller läser ni också utan någon som helst planering?
För mig så är det olika,
Jag brukar ju sällan göra TBR´s för jag är en sån som inte håller mig till schemat på det sättet.
MEN nu har jag gjort ett undantag ändå!
I April så vill jag fokusera på att få Samlade dikter: Gustaf Fröding utläst (för jag har inte så mycket kvar i den boken nu)
och sen har jag börjat läsa Att skriva
av Stephen King (i nuläget så känns det som om jag skulle kunna läsa ut den ganska fort, så det håller jag tummarna på).
Sen så är det min tur att välja en bokcirkelbok under April också!
Jag har inte bestämt mig riktigt än kring vad det blir, men jag skulle gissa på att det kommer bli en bok från min egen TBR.

Tack för att du besökt natsumisan.se och välkommen åter!
Jag hoppas du tar hand om dig och dina nära och kära i dessa tider
också hörs vi i nästa inlägg! Med vänlig hälsning Natsumisan