Mitt skrivprojekt (Dag 1 & 2)


Camp Nanowrimo April 2020
Mål: 25.000 ord i April
Delmål: ca 833 ord per dag
Vad? Jag fyller i med text till min skiss#2
av ”Asimov Project”
Antal sidor vid start: 24 sidor
Min önskan om antal sidor vid avslut: 48 sidor

Wish me luck!

___________________________________


 
 



Dag 1


Jag började Camp NaNoWriMo väldig bra.
Jag kom upp 8 på morgonen som jag ville, MEN så ville katten gosa jättelänge.
Så även fast jag hade lagt fram dator, all material jag ville ha framme och jag hade gjort kaffe och allting, så prioriterades kattgos i första hand.
Men sen när hon kände sig färdig, så började jag skriva med en gång.

Ibland är jag trögstartad och måste läsa lite innantill vad jag skrivit tidigare, men när jag väl var igång så var det bara FLOW som fanns i min värld .
Men här har jag ju också inpräntat i mig: att jag ska skriva ut allt jag vill och skita i hur bra det blir, för jag vill bara få in mer text och utveckla mer allteftersom.
Sen när jag skulle kolla hur många ord jag hade skrivit i första ronden: för jag kände mig ”nästan klar” så hade jag bara kommit upp i ca 700 ord (attans) men jag klarade av att fylla på med mera senare.

Så dag ett så fick jag ihop 1066 ord. Jag brukar aldrig räkna ord överhuvudtaget i mitt skrivande egentligen. Men via Camp Nanowrimo (det här är min första medverkan btw) så verkar ordantalet vara något som får skribenter att gå igång. Så jag provar nu då och det som är bra hittills med det : är att jag vet hur bra eller dåligt jag ligger till i mitt skrivschema. Så det är jättebra.
Jag brukar i vanliga fall bli mer upprymd över antalet sidor jag skriver, men hur som helst, dags att prova något nytt!

När jag var färdig för dagen så kände jag mig så himla glad, jag hade typ ”writers high”.
Ni vet känslan man får efter att ha druckit kaffe eller en energidryck, när man blir så jävla glad och lycklig. Så kände jag mig hela dagen efteråt.

Jag vet redan att det jag skriver: det kommer jag att få gå igenom igen sen och allt är inte perfekt just nu, men å andra sidan! Jag antar att jag älskar mina karaktärer och  min världsbild såpass mycket att det känns intressant att fortätta. Så det känns kanonkul och jag hoppas att den här glädjen håller i sig och att jag inte tröttnar på projektet.

Det här är också första gången jag försöker färdigställa ett romanprojekt. Eller jag har provat skriva roman förut också, men jag hade ingen strategi - utan jag bara skrev det jag kom på. I den här omgången så har jag tänkt igenom och planerat in hur jag ska få in mer text utan att dömma mig själv och allt det där. Jag kommer att få jobba med det här projektet under lång tid och jag gör det på min fritid. Det är jättekul och givande.
Sen så är 48 sidor bara ett delmål på vägen. 





Dag 2.



Idag vaknade jag dock väldigt sent ( oh my ), men efter lite mer lek med katten, lite uppvakning och någon frukost senare: så är jag igång med skrivandet.

Idag blev det uppdelat i 2 omgångar, så jag hade någon timmes paus också för att inte stressa och inse att jag har hela dagen på mig.
Jag ligger fortfarande väldigt bra till i tidsschemat. Camp Nanowrimo-sidan tror tillexempel att om jag håller samma takt så kan jag nå mitt mål redan den 24/4, men vi får se vad som händer!
Jag ligger ungefär 400 ord före i mitt schema så som det ser ut just nu.
Jag har som vanligt goda förhoppningar kring mitt projekt.


Här kommer en bonusbild!
Jag skrev en egen ”Camp nanowrimo survival kit” efter att jag själv har kollat så mycket på youtube-videos efter det, så här skrev jag ner min egen som jag kan titta tillbaka på ifall jag tappar fokus eller annat.

 

 

 

Jag kan inte lova att jag lägger upp uppdateringar kring min skrivprocess varje dag, men jag ska försöka få till så det kanske går några dagar emellan i alla fall.

Jag skulle vilja veta veta om du tycker om att läsa sånna här uppdateringar, kommentera och berätta gärna: ska jag uppdatera oftare? Ska jag skriva om andra saker också i mina inlägg nu när jag är inne på skrivandets spår? Hojta gärna till kring vad du skulle vilja läsa på bloggen i så fall. Det vore fantastiskt om ni ville komma med förslag. Har ni frågor till mig om mitt skrivande eller annat så är ni också välkommna att skriva till mig.

Dagens fråga: Om du själv är en skrivande person, är det någon speciell genre som du dras till eller skriver du i många olika genrer?

Lycka till, alla ni där ute som skriver på era projekt!
Tack för att du hittat hit och på återseende!

Med vänlig hälsning Natsumisan