Mitt skrivprojekt (Dag 3 - 10)

Camp Nanowrimo April 2020
Mål: 25.000 ord i April
Delmål: ca 833 ord per dag
Vad? Jag fyller i med text till min skiss#2
av ”Asimov Project”
Antal sidor vid start: 24 sidor
Min önskan om antal sidor vid avslut: 48 sidor

Wish me luck!

___________________________________



Dag 3

Antal ord skrivna: 1018.

Jag skriver just nu väldigt mycket på min laptop. Jag är egentligen en skriva-för-hand-kind-of-woman, men jag skrev faktiskt väldigt mycket för hand under ”Skissen #1” förra året. Då kunde jag känna ibland när jag sedan skulle föra över storyn till datorn att ”varför skrev jag inte på datorn redan från början, för då hade det säkert gått så mycket fortare”. Så vi provar som sagt. Jag har ju också en tendens att ibland inte vilja sitta för mycket vid datorn vissa dagar, så då kan jag ju passa på att skriva för hand. Men just nu så fungerar det bra med tangentbordets knatter också. Jag brukar ha på en streming på youtube i bakgrunden ibland: speciellt om nån har en ”Writing sprint”, så då kan jag ha det i bakgrunden också låter det som att jag skriver tillsammans med andra och på så sätt blir jag mer ”yeah lets do this”. Annars brukar jag ha ett glas vatten och en kopp kaffe eller te till hands när jag skriver. I dessa dagar har jag redan nått mitt dagliga mål om jag skriver inom 1 timme. Så det är vad jag gjort hittils. Jag skriver lite mer än vad målet egentligen är, men samtidigt inte för mycket. Jag vill ju längta efter projektet nästa dag. Så när jag är färdig med min Camp nanowrimo för dagen, så brukar jag skriva på andra saker om jag fortfarande har flow. Som tillexempel blogginlägg eller annat jag har lust med.

 

Dag 4

Antal ord skrivna: 997. Jag är så glad att jag kom upp i bra tid så jag kunde skriva på förmiddagen. Inte för att det spelar roll kanske, men jag kan ändå känna att ju tidigare jag skriver under dagen, ju bättre mår jag också resten av dagen genom att ha fått någonting gjort. Jag kunde känna mer idag att jag började få lite... ordglapp? Eller hur ska jag förklara det som....att jag tänkte nu lite mer och stannade upp oftare för att tänka på ord. För att sen påminna mig själv om att det inte spelar någon roll vad jag använder för ord, för jag ska ju bara få ut allt hur det än blir! Just nu läser jag ”Att skriva” av Stephen King också, så det håller jag på med när jag inte skriver som sagt.


Dag 5.
Antal ord skrivna: 1005. Alltså jag lär mig nått nytt med mig själv. Just att jag kan få ut så mycket skrivet på morgonen, det trodde jag inte om mig! Så man kanske ska bli en såndär early bird och få saker gjort på morgonen istället för att sova länge på dagarna. Jag är en nattuggla men att vakna tidigt är ju inte heller så dumt egentligen. Jag skriver ju väldigt mycket detaljer just nu omkring vad som händer mina karaktärer och det är så mycket som öppnas upp just nu. Saker som jag inte hade en aning om skulle hända och tillägg jag inte hade planerat sedan innan. Så jag kan med glädje säga att det fortfarande går jättebra. Min oro är när jag når till en punkt någonstans mitt i manus när jag börjar rabbla lite antagonister och dem har jag inte riktigt planerat på samma sätt som jag gjort med mina protagonister. Så det måste jag se upp med senare. Kanske att jag behöver pausa i skissen#2 och kanske fila på karaktärsupplägg hablahabla, men det visar sig.

 

Dag 6
Antal ord skrivna 1269
Nu börjar det kännas mer att ”jag vill göra annat än skriva”. Det är okej att pausa. Det här skrivandet tar heller ingen lång stund och jag ligger fortfarande bra till.

 

Dag 7
Antal ord skrivna 887
Jag kände mig lite ”Meh” idag, men jag lyckades trolla fram 2 nya karaktärer som överaskade mig ändå. Jag fick nästan lust att börja skissa upp alla mina karaktärer, men det skulle bli mer prokrastingering, haha, så jag har inte gjort det än.

 

Dag 8
Antal ord skrivna 1242
Idag skrev jag mycket vid sidan av (men fortfarande på datorn). Jag la undan mitt manus och jag började på ett helt annat dokument i datorn bara för att kunna skriva mer fritt. Så jag började skriva tankar jag hade om scener som jag kanske kan få med eller om hur jag tänkt kring vissa detaljer i berättelsen. Jag skrev i princip vad som helst jag kunde komma på. 

 

Dag 9
Antal ord skrivna: 738
Jag försökte skriva vidare där jag slutade i manuset. Anledningen till varför jag gjorde annorlunda igår var för att jag kommit till ett ställe där jag ska börja komma in med antagonister och grejen är den att jag känner mina antagonister mindre än vad jag känner mina protagonister. Så idag skrev jag trots att mycket av det som hände inte hade så mycket liv till storyn. Det blev liksom som en inblick i deras vardagsliv. Jag börjar känna mer att oh my... om min fantasi når ett slut eller en gräns, vad händer då? För det är nu som mina skrivrutiner sätts lite på prov. Jag ska ju bara skriva trots att jag inte har inspiration. Jag kan inte vänta på inspiration längre. Jag måste fortsätta utvecklas. Jag tar ju liksom inte i så himla hårt heller. 1 timme om dagen brukar räcka. Också ska man inte glömma vad målet egentligen var. Jag ska få ut text och jag ska inte dömma ut det jag skriver. För jag hoppas att jag med tiden kan knäcka koden till varför jag skriver den här berättelsen. Vad det är som jag egentligen vill berätta. Man kan säga att jag just nu (idag) skriver med 75% blindo och resterande i att jag har koll på läget. Kände att jag hade mer koll i början på vad jag höll på med. Men jag kommer inte att ge upp! Jag läste förresten ut Stephen King´s ”Att skriva” idag och då ska jag absolut inte låta skapandet stoppa mig från att fortsätta.

 

Dag 10
Hej alla glada. Dagens antal skrivna ord blev 852,
Det gick bättre idag än tidigare dag. Idag så kände jag att jag hade ett område där jag kunde utveckla lite bättre när det gäller miljö och små detaljer så det kändes bra. Jag är fortfarande i blindo ibland som sagt, men det förväntar jag mig att det kommer att bli nu framöver. Enligt min Camp nanowrimo-sida (statistik) så har jag nu skrivit mig igenom 40% av campen och det känns bra! Jag är snart halvvägs i alla fall! Det är inte dåligt. Sen så har jag även kommit över 10 000 ord (jag har nu fått ihop 10 076 ord om man ska vara precis) men det känns också riktigt nice. Om man ska jämföra med när jag började så började jag från att jag hade 24 sidor i mitt manus också fortsatte jag därifrån. Idag har jag fått ihop 37 sidor! Vilket är en ökning på 13 sidor! Och det på 10 dagar. Wow. Förtjänar applåder.




Jag hoppas ni har en glad påsk och att ni mår bra och tar hand om varandra där ute!

På återseende MVH Natsumisan