9 fakta om min katt #2

Första inlägget jag gjorde kan ni hitta HÄR 
Här är en bild på Zelda när vi träffade henne för första gången. 
I december 2020 kommer hon bli 6 år gammal. 



Så nu kör vi en omgång till tycker jag!


9 fakta om min katt #2



1. Om hela familjen (jag och sambo) är i samma rum så är allting som det ska, tycker åtminstone Zelda. Men om vi båda är i olika rum, då är det helt plötsligt inte okej. Då ska hon gnälla på att vi inte håller ihop. Samma sak är det när den ena personen sover i vardagsrummet och andra i sovrummet. Då ska hon gnälla och kanske säger hon GÅ OCH LÄGG DIG, VI SKA HÅLLA IHOP. Reagerar man inte på det så kämpar hon för min uppmärksamhet. Som t.ex klättra bakom TV¨n där hon vet att hon inte får vara. Zelda kan ibland kännas som om hon följer mig var jag än går, samtidigt som hon själv också beter sig som en mamma åt mig med ibland, haha.  Do this do that-fasoner. 

2. Vi har oftast en obligatorisk gos-stund på morgonen, Zelda och jag. Det kan även hända ibland under dagen beroende på vad jag pysslar med.  Hon brukar lägga sig på min arm och vill bli klappad. Då jag sitter vid bordet tillexempel. Lite pussar på pannan kan hon också få medans hon kurrar och njuter. Nu senast tillexempel så satt jag vid köksbordet och då lyssnade jag på ljudbok, hade en katt i famnen som kurrade samtidigt som jag själv måla vidare i en målarbok och hade en kopp te eller annat i närheten. Alltså hur mysigt? 

3. Så fort som vi tar med Zelda i ny miljö och är hos andra personer som har djur....då är hon (såklart) först rädd och osäker. .....det kan ta en stund innan hon vänjer sig och när hon gör det så är hon kung//drottning/president över hela stället! 

4. Zelda går på diet-foder. Vetrinär tycker att hon ska väga 2,5 mindre än vad hon är. Bekanta och jag själv tycker däremot att hon är okej. Jag själv tror att det också kan ha att göra med att hon är en Ragdoll/norsk skogskatt som kanske avgör hennes vikt. Who knows.  

5. När hon ligger i en kattsäng så brukar hon alltid ha en fot som sticker upp 

6. Jag behöver ingen väckarklocka (egentligen), hon väcker mig ändå runt 5-6 tiden på morgonen

7. Hennes favoritleksak (just nu) är en metallboll och innuti den finns ett mjukt hjärta med en bjällra. Det roligste som finns är att bara slänga hjärtat med bjällran för metallgrejen struntar hon i. Men vi ser såklart till att hon inte råkar svälja den eller att vi tappar bort den. VI lägger alltid tillbaka den i metallbollen sen igen. Det är säkert nån kattmynta i den. 

8.Zelda gör olika ljud beroende på situationen. Ett ljud för "tack för maten". Ett ljud för "nu mår jag inte så bra/nu kräks jag snart" tillexempel. Finns fler också men dessa är de jag kommer på just nu. 


9. När vi får besök så vet hon vilka regler som gäller. Då får man inte vara på bordet tillexempel också kan det bli att hon antingen drar sig undan en stund eller så vill hon vara i närheten och hälsa. Men det roligaste är ändå när man ser hur hon beter sig så fort gästerna lämnat lägenheten. Hon får alltid så stora ögon mot först mig och sen mot dörren. Sen kommer allt gnäll som hon hållit inom sig hela tiden då vi hade folk här, haha. För är det bara jag och sambo hemma så är hon väldigt pratglad, men så fort det kommer folk så blir hon lite blygsam och är inte lika "bestämd" som när vi är ensamma.
För ja, ibland så tror hon att det är hon som bestämmer allting här hemma. 
 
 
 
Första katten jag har hand om själv i mitt liv. Allt ansvar ligger hos mig
och min sambo att hon ska ha det bra. Jag kunde inte önska mig en finare katt.
Det är som om vi är ämnade för varandra. Min underbara Zelda. 
Du betyder så mycket för mig. Tack för att du finns i mitt liv