Lästa böcker: Juni 2020

 

Det här har jag läst i Juni 2020! Let´s go!

 OBS! Två böcker finns inte med i bilden eftersom att jag läste dessa som ljudbok/ebok

 


Wotakoi volym 3 (manga) av FUJITA
Jag är helt kär i den här manga-serien. Jag väntar fortfarande på fler volymer, men det verkar vara lite uppskjutet p.g.a. corona-pandemin. Men jag hade en volym kvar som jag svepte på någon timme.
Helt fantastiskt underbar. Är kär i alla karaktärers personligheter och man blir så glad bara. Antagligen för att man känner igen sig själv i den så mycket.

Bli vän med sockret (Sara Ask)
Jag provade först att läsa denna på nextory, men var nog mer ofokuserad vid det tillfället så jag bytte till ljudboken och då kändes det som om jag tog in mer av texten på det viset.

En bra inläsning och tar inte alls lång tid att lyssna på.
En bok för dig som vill bli mer medveten om socker och dess inverkan på hälsan!

Diktarna skriver
Jag läste den där loppis-boken jag fann (för inte så länge sen) och som innehöll skrivstilar av olika diktare.

Jag läste inledningen till varför boken ens blev till och jag läste dikterna och jag studerade handstilarna.

Så det här är ingen bok för alla, utan det här är mer handstils-nörderi. Jag själv köpte boken för att jag tänkte att ”jag kanske blir mer inspirerad till skrivande om jag ser hur andra gör” liksom. Otroligt fina handstilar!

Vardagsmotion (Faskunger/Hemmingsson)
Här tänkte jag att, i och med att jag träffar kurator och fysioterapeut, att jag ville ha en bok ingång som är fokuserad på saker jag själv försöker ändra med i min vardag.
För jag vet ju sedan innan att ju mer som jag läser böcker om t.ex löpning, ju mer håller jag igång den rutinen också. Men nu känner jag att jag har halkat tillbaka lite.
Så då tar jag igen det genom att läsa mer om vad vardagsmotion gör med hälsan och tips på hur man kan få in mer rörelse och sånt där. Hur man kan hålla igång på längre sikt.

Jättebra bok för ”basic” kunskaper.
Rekommenderar till folk som är som mig, när man behöver triggas igång igen till rörelse efter en tid av ohälsa eller annat. Eller om du bara är allmänt intresserad av ämnet.

 

 No plot? No problem!  (Chris Baty)

Som belöning för min möda (att delta i Camp Nanowrimo April 2020) så inhandlade jag den här boken till mig själv!

Det är alltså grundaren till Nanowrimo som har skrivit den och det handlar om tips och trix till hur man skriver en novell på 30 dagar helt enkelt + all den tid man sen får offra för att redigera och bygga ihop det hela.

Men här finns tips på vad man kan tänka på kring varje vecka under eventet: hur man kommer må, vad man kan tänka på under den här veckan, hur andra har gjort, pepp från andra deltagare.

Jag känner att den här boken kan jag lätt ha vid min sida under nästa nanowrimo event.
Rekommenderar till er skribenter där ute som vill peppas till att skriva ett manus på 30 dagar.


Convenience store woman (Sayaka Murata)

Jag läste den på engelska och jag måste tyvärr säga att jag inte tyckte det hände sådär jättemycket. Jag hoppades att jag skulle älska denna men jag blev lite besviken faktiskt. Däremot skulle jag vilja läsa den på svenska också bara för att se om det blir någon skillnad. Däremot får den creeds för det snygga omslaget och att just den engelska versionen så fanns det 3 färger att välja bland på omslaget (rosa, blå eller gul) men jag är glad att jag fick den gula boken. Om inget annat så får jag läsa om den igen sen och se om jag tycker annorlunda senare. Bara för att jag blev lite besviken nu behöver inte betyda att andra kommer bli det eller att jag avskyr den så jag vill bli av med den, nej nej nej. Den får bo kvar i bokhyllan.